miércoles, 6 de enero de 2021

Lo Camí, IX.

IX.


Compreníe
Daniel, lo Mussol, que ya no li siríe fássil adormís. Lo seu cap,
desbocat cap als records, en una febril exitassió, ere un bullidó
apassionat, sense cap momén de repós. Y lo roín ere que en son
demá teníe que matiná pera agarrá lo rápit que lo portaríe a la
siudat. Pero no podíe evitáu. No ere Daniel, lo Mussol, qui cridáe
a les coses y a la vall, sino les coses y la vall los que se li
imposaben, voltánlo de los seus rumós vitals, en los seus afáns,
en los sensills y múltiples detalls de cada día.


Per
la finestra uberta, frente al seu llit gruñidó, divisabe la cresta
del Pic Rando, punchán la pancha estrellada del sel. Lo Pic Rando
teníe de nit una tonalidat mate y tenebrosa. Manabe a la vall esta
nit com habíe manat an ella durán los seus onse añs, com los
manabe a Daniel, lo Mussol, y a Germán, lo Tiñós, lo seu amic Roc,
lo Moñigo.
La historia de la vall se reconstruíe dabán de la
seua mirada interna, dabán dels ulls de la seua alma, y los chulits
distáns dels trens, los mus de les vaques, los crits lúgubres dels
sapos daball de les pedres, los aromes humits y difusos de la terra
avivaben la seua nostalgia, ficaben als seus records una nota de
palpitán realidat. Después de tot, esta nit ere com tantes atres a
la vall, sense aná mes lluñ, com la primera vegada que van saltá
la tapia de la finca del Indiano pera robáli les pomes. Les mansanes
no significaben res pera lo Indiano, que a Méjico teníe dos
restauráns de lujo, una tenda de aparatos de radio y tres barcos
destinats al cabotaje. Tampoc pera nells significaben mol les pomes
del Indiano, la verdat, ya que tots ells cullíen bones mansanes als
horts de les seues cases, ben mirat, tan bones pomes com les que
teníe Gerardo, lo Indiano, als abres de la seua finca. ¿Que per qué
les furtaben? Assó constituíe una cuestió mol complicada.
Potsé,
simplificán, perque cap dells, entonses, passabe dels nou añs y la
emossió de lo prohibit imprimíe a les seues maleses un encán
indefinible. Li robaben les pomes al Indiano per la mateixa raó que
als montes, o al prat de la carrasca, después de bañás, los
agradabe parlá de "aixó" y conjeturá sobre "aixó",
que ere lo origen de la vida y lo seu misteri.
Cuan Gerardo sen
va aná del poble encara no ere lo Indiano, ere sol lo cagarniu de la
siñora Micaela, la carnissera y, segóns díe esta, lo mes tímit de
tots los seus fills.
La mare afirmabe que Gerardo "ere lo
mes tímit de tots", pero al poble asseguraben que Gerardo antes
de marchá ere mich tonto y que a México, si sen anabe cap allá, no
valdríe mes que pera carregadó del port. Pero Gerardo sen va aná y
als vin añs de anássen va torná ric. No va ñabé cap carta en
este tems, y cuan lo Indiano se va presentá a la vall, los cucs ya
se habíen minjat lo solomillo, lo llom, lo feche, los riñóns y los
lleus de sa mare, la carnissera. Gerardo, que ya entonses ere lo
Indiano, va plorá un rato al sementeri o fossá, apegat a la
iglesia, pero no va plorá en los mocs penján com cuan ere menut, ni
li caíe la baba com allacuanta, sino que va plorá en silensio y
sense casi llágrimes, com díe l´ama de don Antonino, lo marqués,
que ploraben a les siudats los elegáns. Alló implicabe que Gerardo,
lo Indiano, se habíe transformat mol. Sons 
germáns,
en cambi, seguíen amarrats al lloch, a pesá de que, en opinió de
sa mare, eren mes listos que ell; César, lo gran, a la carnissería
de sa mare, venén feches, lloms y riñóns de vaca a los veíns pera
después, al cap dels añs, fé lo mateix que la siñora Micaela y
donáls lo seu feche, lo seu llom, los seus riñóns y los seus lleus
als cucs de la terra. Una conducta, en verdat, inconsecuén,
inexplicable.


L´atre
fill, Damián, teníe una terra de llaurá mijana a l´atra part del
riu. Total res, unes faixes de sembrat y uns barbuts panissals. En
assó vivíe, y en les cuatre perres que li procuraben la dotsena de
gallines que criabe al corral de casa seua. Gerardo, lo Indiano, a la
seua primera visita al poble, va portá una dona que casi no sabíe
parlá, una filla de deu añs y un "auto" que casi no fée
soroll. Tots, hasta lo auto, vestíen mol be y cuan Gerardo va di que
allá, a Méjico, habíe dixat dos restauráns de lujo y dos barcos
de cabotaje, César y Damián li van fé moltes carantoñes a son
germanet y van voldre anássen en ell, a encarregássen cada un de un
restaurán y un barco de cabotaje.
Pero Gerardo, lo Indiano, no u
va consentí. Assó sí, los va montá a la siudat una tenda de
aparatos eléctrics y César y Damián sen van aná de la vall, van
renegá de ella y dels seus antepassats y sol de Pascua a San Juan
tornaben pel poble, generalmen per a la festa de la Virgen, y
entonses donaben bones propines y organisaben carreres de sacs y
carreres de sintes y ficaben sing duros de premio a la punta de la
cucaña. Y féen aná sombreros planchats y coll du. Los antics amics
de Gerardo li van preguntá cóm se habíe casat en una dona rubia y
que casi no sabíe parlá, sén ell un home de importansia y possisió
com, a no dudá, u ere. Lo Indiano va sonriure sense aspavéns y los
va di que les dones rubies se cotisaben mol a América y que la seua
dona sí que sabíe parlá, lo que passabe ere que parlabe en inglés
perque ere yanqui. A partí de aquí, Andrés, "lo home que de
perfil no se veu", li va di "Yanqui" al seu gos,
perque díe que parlabe casi tan com la dona de Gerardo, lo Indiano.
Gerardo, lo Indiano, no va renegá, en cambi, del seu poble. Los rics
sempre se encariñen, cuan son rics, per lo puesto aon antes han
sigut pobres. Pareix que es esta la milló manera de demostrá lo seu
cambi de possisió y fortuna y lo mes viable prossedimén pera sentís
felisos al vore que atres que eren pobres com ells seguixen sén
pobres encara que lo tems haigue corregut. Va comprá la casa de un
forasté que veníe algún estiu, enfrente de la farmassia, la va
reformá de dal a baix y va poblá los seus jardíns de massisos
estridéns y de abres fruitals. Alguna vegada veníe al poble a passá
una temporada. Va reconeixe dabán dels seus antics amics que les
coses li anaben be y que ya teníe a Méjico tres barcos de cabotaje,
dos restauráns de lujo y una representassió de resseptós de radio.
Es a di, un barco de cabotaje mes que la primera vegada que va visitá
lo poble. Lo que no aumentaben eren los fills. Teníe sol a la Mica - li díen Mica, encara que se díe com sa yaya, Micaela, pero,
segóns díe l´ama de don Antonino, lo marqués, los rics, a les
siudats, no podíen pedre lo tems cridán a les persones per los seus
noms sansés - y en lo prima que estabe la yanqui, que tamé caíe
per la vall de Pascues a Rams, no donabe ocasió a noves esperanses.
César y Damián hagueren preferit que per no existí, no existiguere
ni la Mica, encara que cuan ella veníe de América li regalaben flos
y cartuchos de bombóns y la portaben als millós teatros y
restauráns de la siudat. Aixó díe, al menos, l´ama de don
Antonino, lo marqués.
La Mica li va agarrá mol cariño al poble
de son pare. Reconeixíe que Méjico no li anabe y Andrés, lo
sabaté, argüíe que se pot sabé a siensia serta "si mos va"
o "no mos va" un país cuan an ell se dispose de dos
restauráns de lujo, una representassió de aparatos de radio y tres
barcos de cabotaje.
A la vall, la Mica no disponíe de assó y,
sin embargo, ere felís. Sempre que podíe fée una escapada al poble
y allí se quedabe mentres son pare no li manabe torná.
Raderamen,
la Mica, que ya ere una siñoreta, se estabe bones temporades al
poble están sons pares a Méjico. Sons tíos Damián y César, que
al poble los díen "los Ecos del Indiano", velaben per
nella y la visitaben de cuan en cuan. Daniel, lo Mussol, va naixe
pressisamén en lo tránsit dels dos barcos de cabotaje als tres
barcos de cabotaje, es a di, cuan Gerardo, lo Indiano, aforrabe pera
adquirí lo tersé barco de cabotaje. Per entonses, la Mica ya teníe
nou añs pera deu y acababe de coneixe lo poble. Pero cuan a Roc, lo
Moñigo, se li va ocurrí la idea de robá les pomes del Indiano,
Gerardo ya teníe los tres barcos de cabotaje y la Mica, sa filla,
desset añs. Per aquelles feches, Daniel, lo Mussol, ya ere capás de
acatássen de que Gerardo, lo Indiano, habíe progressat, y be, sense
nessessidat de estudiá catorse añs y encara que sa mare, la
Micaela, díe dell que ere
"lo mes tímit de tots" y de
que anabe per lo poble tot lo día de Deu en los mocs penján y la
baba a la barbilla. Fore o no fore aixina, u contaben al poble y no
ere cosa de resselá que existiguere un acord entre tots los veíns
pera di dell una cosa que no fore serta.


Cuan
van saltá la tapia del Indiano, Daniel, lo Mussol, teníe lo cor a
la gola. En verdat, 
no
teníe ganes de minjá pomes ni de cap atra cosa que no fore péndreli
lo pols a una cosa prohibida. Roc, lo Moñigo, va sé lo primé en
dixás caure al atre costat de la tapia. 

U va fé blanamen, en
una armonía y una elegansia casi felines, com si los seus ginolls y
les seues ingles tingueren molles. Después los va fé señes en la
ma, desde detrás de un abre, pera que se afanaren. Pero lo únic que
se donáe pressa de Daniel, lo Mussol, ere lo cor, que ballabe com un
lloco deslligat. Notabe les cames paralisades y una fosca aprensió
mermabe la seua natural ossadía. Germán, lo Tiñós, va saltá lo
segón, y Daniel, lo Mussol, lo radé. En sert modo, la consiensia
del Mussol estabe tranquila. Les maníes de la Pesteta gran se li
habíen apegat a les raderes semanes. Per lo matí li habíe
preguntat a don José, lo mossen, que ere un gran san:


-
Siñó retó, ¿es pecat furtáli pomes a un ric?


Don
José habíe meditat un momén antes de clavá los seus ullets, com
agulles de cap, en ell: - Segóns, fill. Si lo robat es mol ric, mol
ric y lo lladre está en un cas de extremada nessessidat y pren una
pometa pera no morís de fam, Deu es comprensiu y misericordiós y
sabrá disculpál. Daniel, lo Mussol, se va quedá apassiguat
interiormen.
Gerardo, lo Indiano, ere mol ric, mol ric, y, en
cuan an ell, ¿no podíe víndreli una desgrassia com a Pepe, lo
Cabut, que se habíe tornat raquític per falta de vitamines y don
Ricardo, lo meche, li va di que minjare moltes pomes y moltes
taronjes si volíe curás? ¿Quí li assegurabe que si no se minjabe
les pomes del Indiano no li passaríe una desgrassia pareguda a la
que teníe Pepe, lo Cabut? Al pensá en aixó, Daniel, lo Mussol, se
sentíe mes aliviat. Tamé lo tranquilisabe bastán sabé que
Gerardo, lo Indiano, y la yanqui estaben a Méjico, la Mica en "los
Ecos del Indiano" a la siudat, y Pascualón, lo del molí, que
sen cuidabe de la finca, a la taberna del Chano jugán una partida de
mus. No ñabíe, per tan, que tindre po. Y, sin embargo, ¿per qué
lo seu cor palpitáe de esta manera desordenada, y se li fée un nugo
al estómec, y se li doblegaben les cames per los ginolls? Tampoc
ñabíen gossos. Lo Indiano detestabe este mijá de defensa. Tampoc,
seguramen, timbres de alarma, ni ressortes sorprendéns, ni trampes
dissimulades an terra.
¿Per qué tindre temó, pos? Avansaben
cautelosamen, movénse entre les sombres del jardí, daball de un sel
alt, ple de estrels mol menuts. Se comunicaben per tenues cuchicheos
y la herba cruixíe suavemen daball dels seus peus y este ambién de
rosses imperseptibles y misteriosos sussurros li agarrotabe los
ñirvis a Daniel, lo Mussol.


-
¿Y si mos sentiguere lo boticari? - va rossegá este.


-
¡Scht!


Lo
contundén sisseo de Roc, lo Moñigo, lo va fé callá. Se internaben
al hort. Apenes parlaben ya mes que per señes y los momos nerviosos
de Roc, lo Moñigo, cuan tardaben en enténdrel, adquiríen, a la
mija oscurina, uns tonos patétics impressionáns.


Ya
estaben daball de la pomera que habíen triat. Creixíe uns peus per
detrás del edifissi. Roc, lo Moñigo, va di: - Quedáutos aquí; yo
sacsaré la pomera.


Y
va puchá an ella a escape. Les palpitassións del cor del Mussol se
van asselerá cuan lo Moñigo va escomensá a sacsá les branques en
tota la seua enorme forsa y les fruites madures caíen damún de la
herba en un repiqueteo ininterrumpit de pedregada. Ell y Germán, lo
Tiñós, no donaben abast pera arreplegá les pomes despenjades.
Daniel, lo Mussol, al acachás, obríe la boca, pos a ratos li
pareixíe que li faltabe lo aire y se aufegabe. De repén, lo Moñigo
va dixá de sacsá la pomera.


-
Miréu; está ahí lo coche - va mussitá, desde la altura, en una
extraña veu.


Daniel
y lo Tiñós van mirá cap a la casa voltats de oscurina. La aleta
del coche negre del Indiano, que fée menos soroll encara que lo
primé que va portá a la vall, relluíe detrás del racó de la
vivienda. A Germán, lo Tiñós, li van tremolá los labios al exigí:


-
Baixa de pressa; hi deuen está.


Daniel,
lo Mussol, Y Germán, lo Tiñós, se movíen belcats per los riñóns,
pera soportá milló les brassades de pomes. Lo Mussol va sentí una
temó inmensa de que algú puguere enchampál aixina. Va apoyá
convensut al Tiñós:


-
Venga, baixa, Moñigo. Ya tenim prou pomes.


La
temó los fée pedre la serenidat. La veu de Daniel, lo Mussol,
sonabe alterada, en un to 
superió
al simple murmull. Roc, lo Moñigo, va trencá una rama en lo pes del
cos al tratá de baixá pressipitadamen. Lo cruixit va soná com un
tiro an aquella atmósfera silensiosa de rosses y sussurros. La seua
exitassió anabe en aumén:


-
¡Ojito, Moñigo!


-
Yo vach eixín.


-
¡Nassos!


-
Gallina lo que salto primé la tapia.


No
es fássil determiná de aón va eixí la aparissió. Daniel, lo
Mussol, después de alló, se 
inclinabe
a creure en bruixes, duendes y fantasmes. Ella, la Mica, estabe dabán
dells, alta y esbelta, embutida a un espectral traje blang. A les
denses tenebres, la seua figura adquiríe una presensia ultraterrena,
algo paregut al Pic Rando, sol que mes difuminat y fugitiu.


-
Conque sou vatros los que me furtáu les pomes, ¿eh? - va di.


Daniel,
lo Mussol, y Germán, lo Tiñós, van aná dixán rellissá les
fruites, una a una, hasta enterra. La consternassió los agarrotabe.
La Mica parlabe en naturalidat, sense destemplansa en lo to de veu:


-
¿Tos agraden les mansanes?


Va
tremolá, un instán, al aire, la assustada afirmassió de Daniel, lo
Mussol:


-
Siiií...


Se
va sentí la rissa amortiguada de la Mica, com si brotare a impulsos
de una amagada complassensia. Después va di: - Prenéu dos pomes
cadaú y veníu en mí.


Li
van fé cas. Los cuatre se van encaminá cap al porche. Una vegada
allí, la Mica va girá un conmutadó, amagat detrás de una columna,
y se va fé la llum. Daniel, lo Mussol, va agraí que una columna
piadosa se interposare entre la llum y la seua cara de abatut.
La
Mica, sense ton ni son, va torná a riure espontáneamen. A Daniel,
lo Mussol, li va assaltá la temó de que los denunsiare y entregare
a la guardia sivil. May habíe vist tan prop a la filla del Indiano y
la seua cara y la seua silueta anaben fénli olvidá per moméns la
comprometuda situassió. Y tamé la seua veu, que pareixíe lo suave
y modulat acento de una cagarnera. La seua pell ere tersa y torrada y
los seus ulls oscurs y sombrejats per unes pestañes mol negres.


Los
brassos eren prims y elástics, y estos y les seues cames, llargues y
esbeltes, oferíen la tonalidat dorada de la pechuga del perdigot, lo
mascle de la perdiu. Al desplassás, la ingravidés de los seus
moviméns produíen la sensassió de que podríe volá y pédres al
espay igual que una bambolla de sabó.


-
Está be - va di, -. Aixina que los tres sou uns lladrets.


Daniel,
lo Mussol, se va confessá que podríe passás la vida escoltánla an
ella di que ere un lladret y sense cansás gens. Lo di ella "lladret"
ere com si li acarissiare les galtes en les dos mans, en les seues
dos manetes, ligeres y vitals.


La
Mica se va tombá a una tumbona y la seua figura se va estilisá
encara mes.
Va di: - No tos faré res esta vegada. Tos dixaré
marchá. Pero me hau de prometre que si voleu pomes me les demanaréu
a mí y no saltaréu la tapia furtivamen, com si fóreu lladres.


Los
va mirá, un detrás del atre, y tots van assentí en lo cap.


-
Ara podéu anáton - va acabá.


Los
tres amics van eixí, en silensio, per la portalada cap a la
carretera. Van caminá unes passes sense intercambiá cap paraula. Lo
seu silensio ere pesat y massís, imposat per la secreta consiensia
de que si encara anaben solts pel món se debíe, mes que a la seua
propia habilidat y maña, al favor y la compassió de la Mica. Aixó,
y mes a la infansia, sempre resulte una mica deprimén. Roc, lo
Moñigo, va mirá de reull al Mussol.
Caminabe este en la boca
uberta y los ulls ausséns, com extassiat.
Lo Moñigo lo va sacsá
de un bras y li va di: - ¿Qué te passe, Mussol? Estás com alelat.


Y,
sense esperá resposta, va aviá en forsa les seues dos pomes contra
los bultos informes y oscurs que pasturaben en passiensia al prat del
apotecari.

Lo Camí, VIII.

VIII.

Segóns
Roc, lo Moñigo, la Pesteta menuda ere una de les dones del poble que
teníe lo ventre sec. Aixó, encara que de difíssil comprobassió,
no suposabe res de particulá perque les Pestetes, mes o menos, u
teníen tot sec.


La
Pesteta menuda va torná al poble en lo tranvía interprovinsial als
tres mesos y cuatre díes, exactamen, de la seua fuga. La tornada,
com antes la fugida, va constituí un acontessimén a tota la vall,
encara que, tamé, com tots los acontessiméns, va passá y se va
olvidá y va sé sustituit per un atre acontessimén al que tamé li
va passá lo mateix, y se va olvidá. De esta manera anabe
elaboránse, poc a poc, la elemental historia de la vall. La Pesteta
menuda va torná sola, y a don Dimas, lo del bang, no se li va torná
a vore lo pel, a pesá de que don José, lo mossen, prejusgabe que no
ere mal mosso. Bo o roín, don Dimas se va esfumá al aire, com se
disolvíe, sense dixá rastre, lo eco de les montañes. Va sé Cuco,
lo factó, lo que primé va portá la notíssia al poble. Después de
la "radio" de don Ramón, lo apotecari, Cuco, lo factó,
ere la compañía mes codissiada del puesto. Les seues notíssies
eren sempre fresques y curioses, encara que no sempre edificáns.
Cuco, lo factó, teníe una personalidat de bon añ, en espenta,
expansiva y físicamen optimista. Daniel, lo Mussol, lo admirabe;
admirabe lo seu carácter, los seus coneiximéns y la simplissidat en
la que manejabe y controlabe la eixida, entrada y sirculassió dels
trens per la vall. Tot aixó implicabe una capassidat; la ductilidat
y lo talento de organissasió de un factó no se improvisen.
Irene,
la Pesteta menuda, al apeás del tren, portáe llágrimes als ulls y
pareixíe mes magra y consumida que cuan va marchá, tres mesos
abáns. Pareixié que caminare portán una cárrega invissible damún
que la obligabe a belcás per la sintura. Eren, sense duda, los
remordiméns. Vestíe com solen vestí les dones viudes, mol viudes,
tota de dol y en una mantelleta negra y atapida que li escamotejabe
la cara. Habíe plogut durán lo día y la Pesteta, al pujá la
costa, camí del poble, no se preocupabe de bordejá los charcos, li
pareixíe trobá un raro consol a la inmersió repetida de los seus
pevets als clots y al fang de la carretera. Lola, la Pesteta gran, se
va quedá parada al vore a san germana, indessisa, a la porta de la
tenda. Se va passá la ma repetidamen per los ulls com volén esbarrá
una aparissió roína.


-
Sí, soc yo, Lola - va murmurá la menuda -. No te extraños. Encara
que pecadora y tot, hay tornat. ¿Me perdones?


-
¡Per los siglos dels siglos! Vine aquí. Passa - va di la Pesteta
gran.


Van
desapareixe les dos germanes a la trastenda. Allí se van mirá la
una al atra en silensio. La Pesteta menuda se manteníe arrupida, en
lo cap cacho, humillada.
La gran aparentabe habés engordit de
repén en la tornada y lo arrepentimén del atra.


-
¿Saps lo que has fet, Irene? - va sé lo primé que li va di.


-
Calla, per favor - va ploriquejá la germana, y se va desplomá damún
de la taula, plorán a 
moc
estés. La Pesteta gran va respetá los plos de san germana. Los plos
son nessessaris pera rentá la consiensia. Cuan la Irene se va alsá,
les dos germanes se van torná a mirá als ulls. Apenes pressisaben
de paraules pera enténdres. La comprensió ixíe del inexpresat:


-
Irene, ¿has...?


-
Hay...


-
¡Deu meu!


-
Me va engañá.


-
¿Te va engañá o te vas engañá?


-
Com vullgues, germana.


-
¿Ere lo teu home cuan...?


-
No... Ni u es ara.


-
¡Deu meu! ¿Esperes...?


-
No. Ell me va di... ell me va di...


Se
li va trencá la veu en un gemec. Se va fé un atra vegada silensio.
Al remat, la Pesteta gran va preguntá:


-
¿Qué te va di?


-
Que era machorra.


-
¡Canalla!


-
Ya u veus; no puc tindre fills.


La
Pesteta gran va pedre de repén los bons modals y, en estos, los
estribos.


-
Ya saps lo que has fet, ¿verdat? Has tirat la honra. La teua, la
meua y la de la beneída 
memoria
dels nostres pares...


-
No. Assó no, Lola, per l'amor de Deu.


-
¿Quín atra cosa, entonses?


-
Les dones fees no tenim honra, desengáñat, germana.


Díe
aixó en gesto ressignat, aplanida per un inexorable convensimén.
Después va afegí:


-
Ell u va di aixina.


-
La reputassió de una dona es mes pressiosa que la vida, ¿no u
sabíes?


-
U sé, Lola.


-
¿Entonses?


-
Faré lo que tú digues, germana.


-
¿Estás disposada?


La
Pesteta menuda va acachá lo cap.


-
U estic - va di.


-
Vestirás de dol lo que te quede de vida y tardarás sing añs en
assomát al carré.
Éixes són les meues condissións, ¿les
asseptes?


-
Les assepto.


-
Pucha a casa, entonses.


La
Pesteta gran va tancá en clau la porta de la tenda y va pujá detrás
della. Ya a la seua habitassió, la Pesteta menuda se va assentá al
canto del llit; la gran li va portá una grela en aigua tibia y li va
rentá los peus. Durán esta operassió van está callades.
Al
acabá, la Pesteta menuda va suspirá y va di:


-
Ha sigut roín, ¿saps?


La
Pesteta gran no va contestá. Li faie un sec respecte lo ademán de
dessolasió de san germana. E
sta
va continuá:


-
Volíe los meus dinés. Lo mol pocavergoña se creíe que teníem
mols dinés; un mun de dinés.


-
¿Per qué no li vas di a tems que entre les dos sol sumáem mil
duros?


-
Haguere sigut la meua perdissió, germana. Me haguere abandonat y yo
estaba enamorada dell.


-
Callá es lo que te ha perdut, loca.


-
Sels va gastá tots, ¿saps?


-
¿Qué?


-
Va viure en mí mentres van durá los dinés. Se van acabá los
dinés, se va acabá Dimas. Después me va dixá tirada com a una
perduda. Dimas es un mal home, Lola. Es un home roín y cruel.
Les
magres galtes de la Pesteta gran se van ensendre encara mes de lo que
habitualmen rochecháen.


-
Es un lladre. Assó es lo que es. Igualet, lo mateix quel atre Dimas
- va di.


Se
va quedá silensiosa al apagás lo seu arrebato. De repén los
escrúpols van escomensá a socaváli la consiensia. ¿Qué es lo que
habíe dit de Dimas, lo bon lladre?
¿No li agradaben al siñó
esta classe de arrepentits? La Pesteta gran va sentí un viu
remordimén. "De tot cor te demano perdó, Deu meu", se va
di. Y se va proposá que en son demá, només eixecás, aniríe a
reconsiliás en don José; ell sabríe perdonála y consolála. Aixó
ere lo que nessessitabe: una mica de consol. Se va torná a passá la
ma per los ulls, tratán de desfé lo malsón. Después se va soná
en soroll lo llarg nas y va di:


-
Está be, germana; múdat de roba. Yo torno a la tenda. Cuan acabos
pots regá los 
geranios
de la galería com fées sempre abáns de la desgrassia. Demá vorás
a don José. Has de rentá lo abáns possible la teua alma en pecat.


La
Pesteta menuda la va interrumpí:


-
¡Lola!


-
¿Qué?


-
Me fa molta vergoña.


-
¿Es que encara ten quede?


-
¿De qué?


-
De vergoña.


Irene
va fé momos de dessesperasió.


-
No u puc remediá, germana.


-
Vergoña teníes que habén tingut antes de escapát en un home
desconegut.
¡Per Deu beneít que entonses no vas fé estos
remilgos!


-
Es que don José, don José... es un san, Lola, comprénu. No
entendríe la meua flaquesa.


-
Don José comprén totes les flaqueses humanes, Irene. Deu está en
ell. Ademés, una bona confessió forme tamé part de les meues
condissións, ¿enténs?


Se
va sentí lo tintineo de una moneda contra los vidres de la tenda.

La Pesteta gran se va impassientá:


-
Venga, dessidixte, maña; criden a baix.


Irene,
la Pesteta menuda, va acsedí, al remat:


-
Está be, Lola; demá me confessaré. Estic dessidida.


La
Pesteta gran va baixá a la tenda. Va doná mija volta a la clau y va
entrá Catalina, la Lepórida o Llebre. esta, com les atres germanes,
teníe lo labio de dal plegat com los conills y lo seu nasset se
movíe sense pará com si ensumare, com algúns cachaps de Valchunquera. Los van ficá lo mote de Llebres. Tamé les apodaben
les Caques, perque se díen Catalina, Carmen, Camila, Caridat y
Cassilda y son pare habíe sigut farfallós o tartamut. (Menos mal
que lo del registre no ere un fill de puta.
)

Catalina
se va arrimá al mostradó.


-
Una pesseta de sal - va di.


Mentres
la Pesteta gran la despachabe, ella va alsá la careta de cachap cap
al techo y durán uns segóns van vibrá nerviosamen les aletes del
seu nas.


-
Lola, ¿es que tens forastés?


La
Pesteta se va tancá, hermética. Les Llebres eren les telefonistes
del poble y sabíen les 
notíssies
casi tan pronte com Cuco, lo factó. Va contestá:


-
No, ¿per qué?


-
Pareix que se sen soroll a dal.


-
Sirá lo gat.


-
No, no; son potades.


-
Tamé lo gat poteje.


-
Enténme, son patejades de persones. No sirán lladres, ¿verdat?


La
Pesteta gran va tallá:


-
Ti, la sal.


La
Llebre va torná a mirá cap al techo, va ensumá lo ambién en
insistensia y, ya a la porta, se va girá:


-
Lola, seguixco sentín potades a dal.


-
Está be. Vésten en Deu.


Poques
vegades la tenda de les Pestetes va está tan concurrida com aquella
tarde y poques vegades tamé, de tan creixcut número de clientes, va
eixí una caixa tan mesquina.


Rita,
la Tonta, la dona del sabaté, va sé la segona en arribá.


-
Dos reals de sal - va demaná.


-
¿No ne vas pendre ahir?


-
Ne nessessito mes.


Al
cap de una paussa, Rita, la Tonta, va acachá la veu:


-
Tens llum a dal. Estará voltán lo contadó.


-
¿Me u has de pagá tú?


-
Ni mu penso.


-
Entonses díxal que volto.


Van
arribá después la Basi, la criada del boticari; Uca, la del Chano;
María, la Chata, que tamé teníe lo ventre sec; Sara, la Moñiga;
les atres cuatre Llebres; Juana, l´ama de don Antonino, lo marqués;
Rufina, la de Pancho, que desde que se va casá tampoc creíe en Deu
ni en los sans, y datres vin dones mes.
Menos les cuatre Llebres,
totes anaben a comprá sal y totes sentíen potades a dal o se
enarbolaben, al vore llum per les finestres, per la carrera del contadó (casi com al Tour o la volta a España).


A
les deu, cuan ya lo poble se rendíe al silensio, se va sentí la veu
potenta, una mica engorgossada y arrastrada de Paco, lo ferré. Anabe
este fen esses per lo carré y dabán dels balcóns de les Pestetes
se va aturá. Portabe una botella a la ma dreta y en la zurda se
rascabe sense pará lo clatell. Les frasses que cridáe hagueren
resultat incoheréns si tot lo poble no haguere estat al cap del
carré.


-
¡Viva la germana pródiga! ¡Viva la dona de les cuixes esmirriades
y lo pit de taula!...-
va fé un cómic gesto de sorpresa, se va
rascá un atra vegada lo clatell, va rotá, va torná a mirá als
balcóns y va rematá: - ¿Quí te va robá lo cor? ¡Dimas, lo bon
lladre!


Y
sen enríe ell sol, embutín les poderoses barres de baix al gigán
pitral. Les Pestetes van apagá la llum y van observá al escandalós
per una regata de la finestra.
"Este perdut teníe que sé",
va rossegá la Lola, la Pesteta gran, al descubrí la brillantó que
lo farolet del racó arrancabe del pel roch y risat del ferré. Cuan
este va pronunsiá lo nom de Dimas, li va entrá com un ataque de
ñirvis a la Pesteta menuda.
"Per favor, trau an eixe home
de ahí; que sen vaigue eixe home, maña.
La seua veu me torne
loca", va di. La Pesteta gran va agarrá lo cubo o la galleta o
lo poval aon desaiguabe la pica, va entreobrí la finestra y va
aventá lo seu contingut cap a la cara de Paco, lo ferré, que en
eixe momén escomensabe un nou vítor: - ¡Viva les...!
La
remullada li va tallá la frasse. Lo borracho va mirá cap al sel en
cara de idiota, va estendre les seues mans ficánse en creu y va
rossegá pera nell, mentres avansabe fotén toms carretera abán: -
Hala, Paco, cap a casa. Ya está diluvián un atra vegada.